The Maze Runner – James Dashner

Vandaag een nieuwe review voor jullie (eindelijk!)… the Maze Runner van James Dashner.

The Maze Runner van James Dashner heb ik al een tijdje geleden gelezen, maar ik vond het toch nog wel de moeite waard om hier een review over te schrijven aangezien het sindsdien één van mijn favoriete boeken is. Ja, ik geef de clou nu al een beetje weg, maar ik vond het inderdaad een heel leuk boek ;).

Het boek gaat over een jongen, Thomas, die op een dag in een levensgroot doolhof/labyrint terecht komt. Hij zit daar samen met tientallen andere jongens, geen enkel meisje. Iedereen heeft geen herinneringen meer aan voor The Maze.  Iedereen probeert een uitweg te vinden uit het labyrint , maar tot dusver is het nog niemand gelukt. Tot op een dag er opeens een meisje aankomt, nadat er maanden elke keer alleen maar jongens arriveerde… Zou dit het begin aankondigen van een periode waarin er iets veranderde, waarin ze eindelijk de uitgang van the Maze zouden vinden?

Nou, misschien is het je al opgevallen maar dit verhaal is dus onwijs spannend. Echt heeeeeel, ik-zit-op-het-puntje-van-mijn-stoel-spannend. Ik heb het boek dan ook in één dag uitgelezen, ook al had ik zat andere dingen te doen, simpelweg omdat ik het boek niet weg kon leggen.

Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Thomas, en ik vind hem een heel fijn personage om mee mee te kijken zeg maar. Hij is een realistisch personage en reageert op dingen zoals ieder ander zou reageren. Dat vind ik altijd wel fijn in van die dystopische boeken zoals deze, in sommige boeken krijg je dan van die hele onrealistische personages die alles lukt en die alle geheimen in één keer ontdekken.  Dat is niet zo in The Maze Runner, de spanning wordt heel goed opgebouwd. Wat ik ook altijd wel fijn vind: dit boek heeft hele korte hoofdstukken. Je hebt namelijk ook van die boeken van vijfhonderd bladzijdes die dan uit tien hoofdstukken bestaan. In de Maze Runner bestaat elk hoofdstuk uit zo’n vier, vijf bladzijdes waardoor je als je snel even een stukje gaat lezen voor je naar bed gaat (bijvoorbeeld), dat je dan gewoon kan stoppen aan het begin van een nieuw hoofdstuk. Handig toch?

Het lijkt mij niet leuk als ik nog meer over de inhoud van dit boek ga vertellen, want het is gewoon spannend en je moet het lezen. Een grote aanrader dus als je van spannende boeken houdt! (Want dat is dit boek zeker ;))