De afstand tussen jou en mij – Marina Gessner

Vandaag weer een review over een boek van Blossom books: de afstand tussen jou en mij. Ik heb dit boek gelezen na het Yalfest festival in Utrecht, wat in april dit jaar plaatsvond. Deze review komt dus een beetje laat, maar gelukkig is het zo’n boek waarvan het verhaal heel erg blijft hangen, dus het boek zit nog vers in mijn geheugen.

De afstand tussen jou en mij gaat over McKenna, die samen met een vriendin de Appalachian trail wil gaan lopen na haar eindexamen. Ik had persoonlijk geen flauw idee wat deze ‘trail’ was voordat ik dit boek ging lezen, ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Het blijkt een wandelroute te zijn van zo’n 1000 kilometer die alleen de echte die hard wandelaars aandurven. Natuurlijk gaat niet alles volgens plan, dus zodra McKenna de route wil gaan lopen trekt haar vriendin Courtney, waarmee ze samen zou gaan wandelen, zich ineens terug. Wat er dus op neer komt dat McKenna de route in haar eentje moet gaan lopen… Ik wist gewoon zodra ik hoorde dat Courtney niet meer meeging het boek veel gaver en interessanter zou worden: McKenna zou helemaal in haar eentje die 1000 kilometer moeten gaan lopen. Sowieso vond ik die Courtney nogal een irritant personage. Maar dat even terzijde.  Zodra McKenna onderweg was en haar eerste dagen op de wandelroute beleefde, begon het verhaal pas echt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel in het verhaal moest komen. McKenna is de eerste dagen nogal op zichzelf en veel aan het ontdekken over hoe je nou eigenlijk in je eentje moet overleven, midden in het bos. Het werd eigenlijk pas echt interessant toen ze Sam tegenkwam. Jaja, Sam is inderdaad dat ene mannelijke hoofdpersonage die je als een mega lekker ding in je hoofd hebt en in het boek ook beschreven wordt als zo iemand. Ik vond het dus helemaal niet jammer dat hij geïntroduceerd werd. Zodra Sam in the picture kwam werd het boek echt super mega awesome. Ik zeg het maar even lekker overdreven, maar het was wel echt een super meeslepend, romantisch en avontuurlijk verhaal waar ik niet los van kon komen. Ik heb het boek dan ook in een avondje uitgelezen. Sterker nog, ik ben er tot drie uur ’s nachts voor opgebleven. Ja mensen. Dat zegt wat.

Het verhaal is gewoon een groot avontuur wat je samen met McKenna beleeft. Er gaan dingen mis, er gaan dingen goed, en je merkt gewoon dat ze gedurende het boek heel erg groeit als persoon. Ik vond dan ook de ontwikkeling van haar personage heel goed gedaan en beschreven in dit boek. Sam is een erg interessant personage. Hij veranderd ook wel naarmate het verhaal vordert en ook al wordt er (volgens mij) geprobeerd om ook een deel van de focus van het verhaal op Sam en zijn persoonlijke achtergrond te leggen, voor mij bleef het verhaal toch wel vooral over McKenna gaan. Dit was echter geen nadeel, McKenna was zoals ik al zei een super leuk en interessant personage en je werd als lezer zo goed betrokken bij haar verhaal dat je je heel erg kon identificeren met haar wat ervoor zorgde dat je nog een extra verhaal, zoals die van Sam, eigenlijk helemaal niet nodig had.

Conclusie: ga dit boek lezen! You won’t regret it. 

Geef een reactie

